Zonbescherming

Het gebruik van zonbescherming wordt tot op de dag van vandaag nog steeds onderschat. De meeste mensen beschermen de huid nog onvoldoenden tegen de schadelijke invloeden van de zon. Terwijl zonbescherming juist essentieel is ter preventie van huidveroudering, pigmentvlekken en goed- en kwaadaardige huidaandoeningen zoals huidkanker. Huidkanker is één van de meeste voorkomende kankersoorten met als belangrijkste oorzaak: teveel blootstelling aan UV-straling.

In de praktijk merken wij dat er veel vragen zijn over schadelijke invloeden van de zon, zonbescherming en het gebruik van de zonnebank. Wij hebben een aantal vragen met antwoord voor u op een rijtje gezet.

Wat is SPF?

Zonnebrandcrèmes bevatten SPF (Sun Protection Factor), dit is de beschermingsfactor in zonnebrandcrèmes die de maat aangeeft hoe goed zonnebrandcrèmes en –lotions de UV-straling tegenhouden en de huid beschermen tegen verbranding door de zon.  Het is een relatieve maat die aangeeft hoeveel langer iemand met zonnebrandcrème in de zon kan blijven, zonder te verbranden.

Wanneer moet ik beginnen met smeren?

In het voorjaar verbranden we in Nederland sneller, ondanks dat de zonkracht lager is dan in de zomer. Dit komt, doordat onze huid op dat moment nog helemaal geen gewenning heeft aan Uv-straling. Geleidelijke blootstelling aan zon, zorgt ervoor dat er gewenning optreedt, een natuurlijk proces, wat ervoor zorgt dat we iets meer Uv-straling kunnen verdragen zonder te ‘verbranden’. Dit komt door de aanmaak van melanine na zonblootstelling. Dit werkt als een huideigen zonbeschermer. Deze gewenning van de huid gaat weer verloren als u een tijdje niet in de zon bent geweest.

 

Hoe lang moet ik van tevoren beginnen met smeren?

Minimaal 30 minuten voor dat u naar buiten gaat. Dan heeft de UV-filter voldoende tijd om zich te verdelen over de huid en deze te beschermen.

 

Hoeveel moet ik smeren?

Het is belangrijk om de zonnebrandcrème dik op de huid aan te brengen. Uit onderzoek blijkt dat deze laagdikte vaak niet gehaald wordt. Men smeert ongeveer 50% minder, waardoor de SPF ook veel lager uitvalt. Een flesje of tube van 200 ml zou na 3 maal over het hele lichaam aanbrengen leeg moeten zijn. Smeer dus lekker dik!

 

Hoe vaak moet ik smeren?

De beschermende laag van zonnebrandcrème slijt na een aantal uur. Dit wordt versneld door het dragen van kleding, liggen in het zand en zwemmen. Dit geldt ook voor ‘waterproof’ zonnebrandcrème. Daarom blijft het van belang om na 2 uur weer opnieuw te smeren. Let op! Twee keer factor 15 smeren levert geen factor 30 op!

 

Wat houdt ‘waterproof’ in?

Waterproof oftewel waterresistent betekent dat een zonnebrand tijdens het zwemmen beter op de huid blijft zitten dan een product waar dat niet op staat. Maar dit betekent niet dat de crème de hele dag blijft zitten. Smeer je daarom na het zwemmen of bij veel transpireren opnieuw in!

 

Welke SPF moet ik smeren?

Welke SPF voor uw huid geschikt is, hangt af van uw huidtype. Lichte huiden verbranden over het algemeen vaak sneller en hebben daarom een hogere SPF nodig dan donkere huiden. Een kinderhuid moet extra beschermd worden tegen uv-stralen. Hun huid is een stuk kwetsbaarder dan die van volwassenen. Het advies is om het liefst SPF 50 te gebruiken en minimaal SPF 30. Echter is het wel van belang om na 2-3 uur opnieuw SPF aan te brengen.

 

Wat is het verschil tussen UVA en UVB?

UVA dringt diep door in de huid, waardoor collageen en elastinevezels beschadigen, wat leidt tot huidveroudering. Daarnaast kunnen er mutaties veroorzaakt worden die kunnen leiden tot huidkanker. UVB zorgt ervoor dat de huid verbrandt waardoor het risico op huidkanker wordt verhoogt. Een rode huid, verkleuringen of veranderingen aan het huidoppervlak worden veroorzaakt door UVB. Ezelsbruggetje: UVA (Age) en UVB (Burn).

 

Word ik nog wel bruin met een zonbescherming?

Het bruiningsproces van de huid gaat gewoon door ondanks uw zonbescherming. Het bruiningsproces gaat langzamer, maar u blijft langer en mooier bruin als u goed smeert. Een factor heeft invloed op de tijd die je door kunt brengen in de zon, zonder te verbranden. De huid wordt wel bruin, maar verbrand niet mits u goed smeert.

 

Ben ik beschermd tegen UV-straling in de schaduw?

Schaduw beschermt tegen de zon, maar niet voor 100%. Een parasol beschermt, maar houdt niet alle straling tegen als er nog veel blauwe lucht zichtbaar blijft. De zonkracht is het sterkst bij de hoogste zonnestand, tussen 12.00 en 15.00 uur. Probeer dan zonnestraling zoveel mogelijk te vermijden. Een andere manier om u goed te beschermen tegen zonblootstelling is het dragen van kleding en hoeden.

 

Maak ik meer vitamine D aan bij meer zonlicht?

Je maakt vitamine D aan zodra je in de zon bent. Maar dit gebeurt niet eindeloos. 15-30 minuten zonblootstelling met handen en gezicht is voor de meeste mensen met een lichte huid al voldoende.

 

Hoe schadelijk is het gebruik van de zonnebank?

Het gebruik van zonnebank brengt veel gezondheidsschade met zich mee en is een grote risicofactor voor het krijgen van huidkanker. Je wordt namelijk in een korte tijd aan een hoge dosis uv-straling blootgesteld. Je kunt daardoor verbranden waardoor het risico op huikanker toeneemt. Het gebruik van de zonnebank is dus een echte ‘no go’!

 

Moet ik mij insmeren als de lucht bewolkt is?

Bewolking laat minder UV-straling door. Toch kan de zon weerkaatsen tegen een wolk als deze bewolking varieert. Hierdoor kan de zonkracht zelfs tijdelijk hoger zijn dan op een onbewolkte dag. Het antwoord is dus, ja!

 

Hoe lang is mijn zonnebrandcrème houdbaar?

Dit staat aangegeven op de verpakking van uw zonnebrandcrème. Houdt er alleen rekening mee dat de houdbaarheid korter is als de zonnebrandcrème mee op reis is geweest naar het strand of andere warme gebieden.

Benieuwd naar ons zonbeschermingsadvies voor uw huid? Neem contact met ons op.